سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اندکی صبر سحر نزدیک است...

نظر
افطار

پیشگیری از یبوست

در زمان روزه داری حرکات دودی روده کاهش می یابد. عدم آشامیدن آب و بعضی تغییرات در برنامه غذایی ماه مبارک رمضان گاهی موجب پیدایش یبوست می شود که برای رفع این مشکل و پیشگیری از آن، اقدامات زیر مفید است:

1- بعد از صرف غذا موجی از معده به طرف روده بزرگ می رود که در اصطلاح پزشکی به "رفلکس گاستروکولیک" معروف است. اگر بلافاصله بعد از صرف غذا به توالت بروید، این موج می تواند به عمل دفع کمک مؤثری کند.

2- در فاصله افطار تا سحری (از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحری) آشامیدن آب کافی به رفع مشکل یبوست کمک می کند.

3- انواع سبزیجات خام، پخته و میوه ها نیز برای رفع یبوست مؤثرند.

4- حتی گاهی می توان از خیسانده آلو و انجیر خشک نیز بعد از صرف غذا به عنوان دسر استفاده کرد که هم، مزاج را روان می کند و هم در حقیقت بخش مهمی از منافع میوه را دارد.

5- خوردن چای پُررنگ ، قهوه و کاکائو موجب پیدایش حالت یبوست می شود. لذا ضروری است در مصرف این گونه مواد یا موادی که به تجربه اثر یبوست زایی آن ها برای فرد مشخص شده است، احتیاط کرد.

تغییر و اصلاح عادات

ماه مبارک رمضان الزاما با تغییر در بعضی عادات همراه است، مثلا کسانی که سیگار می کشند این فرصت را پیدا می کنند که به خاطر اطاعت از امر خدا، به شیطان نه بگویند و عادت ناشایست سیگار کشیدن را حداقل به طور موقت کنار بگذارند. بنابراین می توان با مدد جستن از فریضه پرثمر روزه به طرف ترک دائمی این اعتیاد زشت پیش رفت.

خوردن بعضی غذاهای نامناسب و مشکل ساز در هنگام افطار که متاسفانه تا حدود زیادی متداول است، مثل خوردن آش رشته همراه با نعناع و پیاز داغ و روغن فراوان، و خوردن پشمک، زولبیا و بامیه به مقدار زیاد، باید اصلاح شوند، یعنی مثلا اگر خوردن آش را لازم می دانند به خوردن آش با مقدار کم، آن هم بدون روغن و خوردن پشمک، بامیه و زولبیا به مقدار خیلی کم اکتفا کنند.

در ماه مبارک رمضان عادات خوبی مثل کمتر خوردن، در ساعت مشخص غذا خوردن، انفاق و با محبت غذا خوردن با دیگران نیز مورد توجه قرار می گیرد که انسان می تواند آن ها را در ایام دیگر سال نیز ادامه دهد.

تِرید کردن نان در آب گوشت یا غذاهای دیگر نیز به طور معمول با اختلال هضم و نفخ همراه می شود، زیرا امکان نفوذ بزاق به نانی که در مایع دیگری مثلا آبِ گوشت خیسانده شده است(نان ترید شده)، بسیار کم می شود.

در ماه مبارک رمضان عادات خوبی مثل کمتر خوردن، در ساعت مشخص غذا خوردن، انفاق و با محبت غذا خوردن با دیگران نیز مورد توجه قرار می گیرد که انسان می تواند آن ها را در ایام دیگر سال نیز ادامه دهد. ادامه مطلب...

نظر

توصیه های غذایی برای روزه داران

اگرچه برای روزه داران واقعی فواید روزه و آثاری که بر جسم آنها دارد هدف اصلی نیست ، اما به هرحال در روایات بر این نکته تاکید شده است که گذشته از آثار معنوی، روزه ماه رمضان در سلامت جسمی روزه داران هم مؤثر است. اما نباید فراموش کرد که تنها در شرایطی می توان انتظار داشت که روزه دار سلامت جسم و روح را به دست آورد که مطابق اصول صحیحی باشد. مثلاً روزه می تواند با کاهش وزن بدن، سبب کاهش فشار بر مفاصل استخوانی پا، کمر و سایر اندام شود؛ البته در صورتی که شخص روزه دار در خوردن افطاری و سحری طوری زیاده روی نکند که بعد از پایان ماه رمضان اضافه وزن پیدا کند. رعایت توصیه های زیر می تواند به یک روزه داری سالم کمک کند.

توصیه هایی برای افطار

1 – بیشتر انرژی بدن باید با خوردن سحری تامین شود. پس افطار را سبک بخورید تا شکم سنگین نشود.

2 – غذای افطار باید سبک و پرکالری بوده و سریع هضم شود. مثل: خرما  ، شله زرد  ، مقداری کمی شیر و چای  کمرنگ. شما هم حتماً از غذاهای کم حجم استفاده کنید تا به معده فشاری وارد نشود.

3 – بهتر است با چای شیرین و خرما روزه خود را باز کنید و حتی المقدور از نوشیدن آب زیاد بپرهیزید؛ چون این کار باعث بی حالی، ضعف و درد معده خواهد شد.

 غذای افطار باید سبک و پرکالری بوده و سریع هضم شود. مثل: خرما ، شله زرد ، مقداری کمی شیر و چای کمرنگ.

4 – موقع افطار مایعات زیادی مصرف نکنید؛ چرا که مصرف مایعات در این زمان، سبب سوء هاضمه می شود، اگرچه در ساعات بعد از افطار نوشیدن آب زیاد مفید است.

5 – در زمان افطار و سحر از خوردن غذاهای پرچرب خودداری کنید.

توصیه هایی برای سحری

1 – فراموش نکنید که پرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی کند، بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی فرد وارد می کند که سبب بروز علائمی نظیر سوء هاضمه، درد و نفخ معده می شود.

2 – در ماه رمضان سعی کنید شب ها زود بخوابید تا بتوانید سحر به موقع ( تقریباً 90دقیقه قبل از اذان صبح ) بیدار شوید. با این روش از ورود مقدار زیادی غذا و مایعات به معده و تجمع آنها جلوگیری می کنید و هضم غذا نیز راحت تر خواهد بود.

3 – بیدار نشدن برای سحری کاملاً اشتباه است و در طولانی مدت سبب ضعف و بی حالی روزه داران خواهد شد.

4 – در سحر از مواد غذایی پروتئین دار ( تخم مرغ  ، حبوبات  ، لبنیات  و گوشت ) استفاده کنید و به جای نوشیدن آب زیاد، میوه های آب دار بخورید.

5 – مایعات توصیه شده برای سحری باید به تدریج نوشیده شوند. یک لیوان آب میوه و یک لیوان شربت عسل  یا قند اثر مفیدی خواهد داشت.

 در سحر از مواد غذایی پروتئین دار ( تخم مرغ ،حبوبات ، لبنیات و گوشت ) استفاده کنید و به جای نوشیدن آب زیاد، میوه های آب دار بخورید.

6 – رژیم غذایی سحر بهتراست شامل مواد غذایی متنوع باشد. این نکته برای نوجوانان اهمیت بیشتری دارد و باید از مواد غذایی قندی، پروتئین دار و پر انرژی استفاده کنند.

7 – از مصرف نمک  زیاد خودداری کنید، چون نمک زیاد سبب دفع مایعات از بدن و احساس تشنگی در ساعات روز خواهد شد. با یک رژیم غذایی معمولی، نمک کافی به بدنتان خواهد رسید و نیازی به مصرف نمک اضافی نیست.

8 – بعد از خوردن سحری حتی الامکان نخوابید، چون وضعیت درازکش، سبب برگشت مواد به مری و ترش کردن می شود و گذشته از آن فردای آن روز احساس خوبی نخواهید داشت. این کار در دراز مدت باعث سوزش سردل و بیماری " رفلکس معده و مری " می شود. در این بیماری غذا از معده و مری بر می گردد و به اصطلاح احساس " ترش کردن" را گویند.

توصیه هایی دیگر برای روزه داران

1 –اول ساعات بعد از سحری و سپس ساعات بعد از افطار به ترتیب برای مطالعه دانش آموزان و دانشجویان وقت مناسبی است.

2 – ورزشکاران در ماه رمضان نسبت به افراد عادی نیاز بیشتری به پروتئین ، قند و ویتامین ها دارند. باید حدود 3 ساعت بعد از افطار ورزش را شروع کرد تا غذای مصرف شده فرصت هضم پیدا کند. بین خوردن غذا و شروع ورزش باید فاصله ای باشد که جریان خون بتواند به راحتی به عضلات بدن برسد.

3 – درماه رمضان تمرینات ورزشی سبک تر باشد، زیرا بدن نمک و آب زیادی در جریان ورزش از دست می دهد و در ورزش های شدید منجر به ضعف شدید بدن می شود. ورزشکار باید تا سحر به تدریج مایعات زیادی مصرف کند که نیازهای بدنش تامین شود.

4 – خرما  ، سوپ، سبزیجات و شیر برای افطار ورزشکاران توصیه می شود.

5 – در صورتی که فردی بعد از افطار قصد تمرین ورزش سنگین یا مسابقه ورزشی را دارد بهتر است قبل از شروع مسابقه، هنگام افطار از گوشت، زرده تخم مرغ و ماهی استفاده کند. مصرف مایعات فراوان از جمله آب میوه ها قبل از ورزش هم مناسب است.

6 – میزان انرژی تامین شده از پروتئین در ورزشکاران باید حدود 15 درصد و حداکثر 20 درصد باشد؛ چون پروتئین زیاد، مناسب نیست و سبب تولید مواد زاید در خون و احساس خستگی در حین ورزش می شود.

منبع : ماهنامه دنیای تغذیه


نظر
مدیرکل درمان و بازپروری ستاد مبارزه بامواد مخدر اعلام کرد: شواهد و بررسی ها نمایانگر آن است که هنوز تریاک پرمصرف ترین ماده مخدر ایران است.
دکتر "سعید صفاتیان" روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این مطلب افزود:‌ هنوز آمار مشخصی از تغییر الگوی مصرف از آخرین آمارگیری RSA سال 86 تا بحال مشخص نشده است و تریاک پرمصرف ترین ماده مخدر است.
ستاد مبارزه با موادمخدر برای کنترل و کاهش آسیب مصرف تریاک در کشور از چندی پیش طرح استفاده از شربتی موسوم به شربت تریاک را برای جایگزینی تریاک پیشنهاد داده است.
باوجودی که مسوولان ستاد مبارزه با مواد مخدر بارها نتایج پایلوت شربت تریاک بر روی معتادان تریاکی را مثبت ارزیابی کرده اند اما هنوز اجرای ملی این طرح منوط به تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است .
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آخرین جلسه ستاد عالی مبارزه با موادمخدر کشور ، ملزم شده است که تا پایان شهریورماه جاری نظر نهایی خود را درباره استفاده از این شربت اعلام کند.
مدیرکل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود:‌ پس از تریاک‌، کراک و هرویین پرمصرف ترین مواد مخدر هستند که به نظر می رسد روند مصرف کراک در حال پیشی گرفتن از هرویین است.
صفاتیان حشیش،‌ نور جیزک، تمجیزک، قرص های روانگردان و سایر مواد را در رتبه های بعدی دانست.

نظر

سالم سازی سبزیجات و میوه جات


الف- پاک کردن سبزی:

ابتدا سبزیجات و میوه جات را به خوبی پاک کرده، شستشو دهید تا مواد زائد و گل و لای آن برطرف شود.

ب- انگل زدایی:

در یک ظرف 5 لیتری آب ریخته و بازای هر لیتر 3 تا 5 قطره مایع ظرفشویی معمولی به آن اضافه نموده سپس سبزی و میوه را داخل ظرف قرار داده و کاملاً بهم بزنید و به مدت 5 دقیقه سبزی و میوه را در کتاب نگهدارید. آن وقت سبزی و میوه را بعد از تخلیه کفاب با آب سالم شستشو دهید تا تخم انگلهای باقیمانده توسط مایع ظرفشویی از آن جدا شود.

ج- گندزدایی:

برای نابودی عوامل میکروبی یک گرم (نصف قاشق چایخوری) پودر پرکلرین را در ظرف ه لیتری پر از آب ریخته کاملاً حل نمائید. سپس سبزی و میوه تخم انگل زدایی شده را برای مدت 5 دقیقه در محلول فوق قرار دهید (از مواد گندزدایی مجاز عرضه شده در بازار نیز می توان بجای پرکلرین استفاده نمود).

د- شستشوی نهایی:

سبزی و میوه گندزدایی شده را مجدداً با آب سالم بشوئید تا باقیمانده مواد گندزدا از آن جدا شود و سپس مصرف نمائید.ادامه مطلب...

نظر

زمینه‌ساز‏‎ همیشه‌‏‎ جنگ‌ ، ‏‎ براثر‏‎ انسانی‌‏‎ جمعیت‌های‌‏‎ آوارگی‌‏‎
جهان‌‏‎ گوناگون‌‏‎ مناطق‌‏‎ در‏‎ وبا‏‎ بیماری‌‏‎ شدن‌‏‎ همه‌گیر‏‎ بروزو‏‎
است‌‏‎ بوده‌‏‎
ادبیات‌‏‎ حوزه‌‏‎ در‏‎ "وبا‏‎" کابوس‌‏‎
کهن‌ ، ‏‎ دوران‌‏‎ از‏‎ "وبا‏‎" ‏‎
.است‌‏‎ افکنده‌‏‎ انسانی‌‏‎ نسل‌های‌‏‎ زندگی‌‏‎ بر‏‎ را‏‎ خود‏‎ سایه‌وهمناک‌‏‎
بی‌شماری‌‏‎ قربانیان‌‏‎ تاریخ‌ ، ‏‎ از‏‎ دوره‌هایی‌‏‎ در‏‎ "وبا‏‎" طغیان‌‏‎
و‏‎ قصه‌‏‎ و‏‎ شعر‏‎ حوزه‌‏‎ تا‏‎ بیماری‌ ، ‏‎ این‌‏‎ از‏‎ هراس‌‏‎ و‏‎ گذاشته‌‏‎ برجای‌‏‎
شاعران‌‏‎ اشعار‏‎ از‏‎ نمونه‌هایی‌‏‎.‎است‌‏‎ کشیده‌‏‎ دامن‌‏‎ ادبیات‌ملت‌ها‏‎
نمادین‌‏‎ صورت‌‏‎ به‌‏‎ وبا ، ‏‎ خطر‏‎ آنها‏‎ در‏‎ گونه‌ای‌‏‎ به‌‏‎ که‌‏‎ ایرانی‌را‏‎
شده‌بود ، ‏‎ مطرح‌‏‎
آثار‏‎ از‏‎ یکی‌‏‎ بر‏‎ "وبایی‌‏‎ سال‌های‌‏‎ عشق‌‏‎" که‌نام‌‏‎ بدانید‏‎ بدنیست‌‏‎
لاتین‌‏‎ آمریکای‌‏‎ بزرگ‌‏‎ نویسنده‌‏‎ "مارکز‏‎ گابریل‌گارسیا‏‎" معروف‌‏‎
وبا ، ‏‎ زنجیره‌‏‎ که‌‏‎ است‌‏‎ واقعیت‌‏‎ این‌‏‎ ونمایانگر‏‎ است‌‏‎ شده‌‏‎ ماندگار‏‎
و‏‎ است‌‏‎ گرفته‌‏‎ قربانی‌‏‎ ما‏‎ مسکونی‌‏‎ کره‌‏‎ باطل‌در‏‎ دور‏‎ یک‌‏‎ صورت‌‏‎ به‌‏‎
بشر‏‎ سلامتی‌‏‎ دشمنان‌‏‎ صدر‏‎ در‏‎ همچنان‌‏‎ ویکم‌ ، ‏‎ بیست‌‏‎ سده‌‏‎ آستانه‌‏‎ در‏‎
خود‏‎ تلاش‌های‌‏‎ بهداشت‌ ، ‏‎ جهانی‌‏‎ سازمان‌‏‎ همین‌دلیل‌‏‎ به‌‏‎.‎دارد‏‎ قرار‏‎
با‏‎ تا‏‎ ;است‌‏‎ گرفته‌‏‎ کار‏‎ به‌‏‎ این‌زنجیره‌‏‎ گسستن‌‏‎ برای‌‏‎ را‏‎
این‌‏‎ ریشه‌کنی‌‏‎ و‏‎ مهار‏‎ راه‌‏‎ باخیز ، ‏‎ و‏‎ مناطق‌‏‎ تدریجی‌‏‎ ایمن‌سازی‌‏‎
.کند‏‎ راهموار‏‎ بشر‏‎ تاریخ‌‏‎ مرگبار‏‎ بیماری‌‏‎
"وبا‏‎" زنجیره‌‏‎ قطع‌‏‎ برای‌‏‎ جهانی‌‏‎ تلاش‌‏‎
اردیبهشت‌‏‎ در‏‎ ایران‌‏‎ در‏‎ و‏‎ سال‌‏‎ مساعد‏‎ فصل‌‏‎ در‏‎ وبا‏‎ بیماری‌‏‎
بیماری‌‏‎ شیوع‌‏‎ منحنی‌‏‎ و‏‎ می‌کند‏‎ پیدا‏‎ شیوع‌‏‎ و‏‎ بروز‏‎ امکان‌‏‎ ماه‌‏‎
دامنه‌‏‎ پاییز‏‎ رسیدن‌‏‎ فرا‏‎ با‏‎ و‏‎ می‌گیرد‏‎ اوج‌‏‎ تابستان‌‏‎ در‏‎
.می‌رسد‏‎ صفر‏‎ به‌‏‎ آذر‏‎ ماه‌‏‎ در‏‎ و‏‎ یافته‌‏‎ کاهش‌‏‎ بیماری‌‏‎ انتشار‏‎
بیماری‌‏‎ شیوع‌‏‎ پایان‌‏‎‏‎
نیست‌ ، ‏‎ آن‌‏‎ میکروب‏‎ نابودی‌‏‎ منزله‌‏‎ به‌‏‎ پاییز‏‎ میانی‌‏‎ ماه‌‏‎ در‏
از‏‎ معینی‌‏‎ درجات‌‏‎ تا‏‎ شد‏‎ اشاره‌‏‎ که‌‏‎ همانطور‏‎ میکروبها‏‎ بلکه‌‏‎
بعد‏‎ سال‌‏‎ بهار‏‎ در‏‎ و‏‎ می‌مانند‏‎ زنده‌‏‎ زمستان‌‏‎ در‏‎ نیز‏‎ سرما‏‎
بنابر‏‎.‎می‌شود‏‎ سرگرفته‌‏‎ از‏‎ بیماری‌‏‎ شیوع‌‏‎ بروزو‏‎ چرخه‌‏‎ دوباره‌‏‎
در‏‎ مهمی‌‏‎ نقش‌‏‎ می‌تواند‏‎ زمینه‌ها‏‎ درتمام‌‏‎ بهداشت‌‏‎ رعایت‌‏‎ این‌‏‎
ادامه مطلب...