سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اندکی صبر سحر نزدیک است...

نظر

از دست دادن آب بدن به چه معناست؟
از دست دادن آب بدن در حقیقت به کم شدن آب و مواد معدنی مهمی (مانند پتاسیم) در خون گفته می‌شود. اگر شما دچار چنین مشکلی شوید، اندامهای حیاتی بدن شما مثل کلیه‌ها و مغز و قلب نمی‌توانند کار خود را بدرستی انجام دهند؛ زیرا این اندامها به میزان مشخصی آب و املاح معدنی نیاز مبرمی دارند.
آیا بدن ما برای جبران آب از دست رفته به ما کمک می‌کند؟
بدن انسان از طریق تعریق همیشه سعی در حفظ  دمای 37 درجه دارد. نتیجه این عمل کم شدن آب بدن خواهد بود و در صورتی که آب بدن بیش از حد کم شود، ممکن است مشکلات زیادی در پی داشته باشد.
علایم از دست دادن بیش از حد آب بدن چیست؟
اگر شما تشنه اید و لبها و دهانتان خشک شده است، شاید به این مشکل دچار شده باشید. نوع بسیار جدی و خطرناک این پدیده هنگامی است که رنگ لبهای شما مایل به آبی باشد و نبضتان ضعیف شود و دچار سرگیجه باشید و بتندی تنفس کنید.
در روز مسابقه (‌یا تمرین)، چگونه باید از نوشیدنیها استفاده کرد؟
نوشیدن مایعات را از صبح زود آغاز کنید. دو ساعت مانده به شروع مسابقه، حدود 600 میلی لیتر مایعات بنوشید و سپس 15 دقیقه مانده به شروع مسابقه 500 میلی لیتر مایعات بنوشید. پس از شروع مسابقه، این نکته مهم است که به آب دسترس داشته باشید و در صورت امکان و نیاز هر 15 دقیقه حدود 100 تا 150 میلی لیتر آب بنوشید.
بعد از پایان بازی، حتما" سعی کنید که سریع آب بنوشید تا قبل از وقوع مشکل از دست دادن آب بدن از آن پیشگیری کنید.
بهتر است چه نوع نوشیدنی بنوشیم؟
در اصطلاح ورزشی، به بهترین نوشیدنی «ایزوتونیک» گفته می‌شود. این نوع نوشیدنی شامل 6 تا 8 گرم هیدرات کربن در هر 100 میلی لیتر مایع است. همچنین، نوشیدنی ایزوتونیک دارای املاح مورد نیاز بدن است که باعث جذب سریع آن می شود. تقریبا" تمام نوشابه‌های بدون الکل خاصیت جلوگیری از دفع بیش از حد آب بدن را دارند.
 آب ساده نیز - به سبب ارزانی و در دسترس بودن یکی از نوشیدنیهای پرطرفدار است که البته بسیار مؤثر است. بعضی از انواع نوشیدنی (مثل کولاها و لیمونادها و نوشابه‌های انرژیزا) معمولا" بیش از 10 گرم در 100 میلی لیتر هیدرات کربن دارند. بنابر این، این نوع نوشیدنیها باعث توقف بدن در به کارگیری مایعات می‌شوند؛ زیرا مراحل جذب آنها بسیار طولانی خواهد بود.
آیا چای و قهوه برای انرژیزایی مؤثر است؟
چای و قهوه به میزان کم مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما به سبب داشتن کافئین بیش از حد، مصرف آنها توصیه نمی‌شود.
بهترین نوشیدنیها به هنگام استراحت و زندگی روزمره ورزشکار کدام است؟
بهترین نوع نوشیدنی در هر زمان آب و انواع آبمیوه تازه است.
http://teletext.irib.