سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اندکی صبر سحر نزدیک است...

نظر
امسال برای نخستین بار استفاده از دستگاههای سولاریوم (برنزه کننده پوست) ممنوع شد. استفاده از این وسایل حتی در مطب پزشکان نیز غیرقانونی اعلام شده است. وزارت بهداشت اعلام کرده بازرسان خود را به صورت نامحسوس به مراکزی نظیر آرایشگاهها، هتل ها و حتی مطب ها خواهد فرستاد و در صورت وجود چنین دستگاههایی اقدام به پلمپ مکان و معرفی صاحبان آنها به مراجع قضایی خواهد نمود.

این تصمیم را مراکز سلامت محیط و کار معاونت سلامت اعلام کرده است. ممنوعیت استفاده از سولاریوم به نظر جدی می رسد. حتی با سازمان انرژی اتمی نیز هماهنگی صورت گرفته است تا جلوی ورود این دستگاهها گرفته شود. دلیل ممنوعیت این دستگاهها نیز منطقی است چون این دستگاهها و اشعه حاصل از آن فقط زیر نظر پزشک و برای درمان برخی از بیماریهای پوستی مثل پسوریازیس و یا اگزما و سرطانهای پوستی قابل استفاده است و استفاده های زیبایی و غیرطبی از این اشعه ها فقط برای برنزه کردن پوست خطرناک است و حتی می تواند به سرطان پوست منجر شود.

به دنبال تابش طولانی مدت اشعه های ماوراءبنفش، الیاف کلاژن پوست از بین می رود و چین و چروک و پیری زودرس پوست را باعث می شود. بروز لکه های پوستی تیره و سیاه از دیگر عوارض این دستگاهها است.

بیشترین سرطان در ایرانیان، سرطان پوست است. بنابراین استفاده از این دستگاهها باید محدود شود. حدود 5/15 درصد سرطانهای رایج در کشور، سرطان پوست است. جغرافیای کشور ما به گونه ای است که تابش اشعه آفتاب بالاست و مردم باید اصول حفاظت از پوست را یاد بگیرند.

در اروپا شاید پوست برنزه طرفدارانی داشته باشد چون اولاً پوست اروپائیان رنگ پریده است و در ثانی در کشورهای اروپایی آفتاب کم می تابد و گاهی برای جذب ویتامین D و درمان برخی بیماری ها، مردم به برنزه شدن روی می آورند. شاید به همین دلایل است که ساخت دستگاههای تولید اشعه ماوراء بنفش به صورت مصنوعی در این کشورها رایج شد. با وجود اینکه وزارت بهداشت با هماهنگی وزارت بازرگانی و واحد حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی از واردات این وسایل جلوگیری می کند ولی هنوز هم این کالاها به صورت قاچاق وارد کشور می شوند و به صورت زیرزمینی از آنها استفاده می شود.

مهندس گورانی، کارشناس بهداشت اشعه در وزارت بهداشت، بالا بردن آگاهی های عمومی درباره خطرات سولاریوم را بهترین روش پیشگیری از اثرات زیان بار این وسایل بر پوست می داند و می افزاید: کسانی که زیر 18 سال دارند، پوستشان کک و مک دارد و یا دچار جوش و زخم های پایدارند و همچنین کسانی که به صورت ارثی مستعد بیماری های پوستی اند، اکیداً نباید از این سولاریوم ها استفاده کنند چون پوستشان در برابر این اشعه ها بسیار حساس است.

http://www2.irib.ir