سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اندکی صبر سحر نزدیک است...

نظر

معرفی پایگاه نجومی: نجوم نیوز

پایگاه مجله ی نجوم، که چندی است با نام نجوم نیوز تغییر فرم داده است، از جمله پر بازدیدکننده ترین مراکز خبری نجومی بزبان فارسی است که می توان آخرین اخبار نجومی در ایران و جهان را  از طریق این پایگاه دنبال کرد.

عنوان

اخبار علمی که شامل کشفیات و نظریات نوین نجومی و فیزیکی در دنیاست، معمولا  ترجمه است، ولی اخبار داخلی توسط خبرنگاران خود مجله تأمین می شود.

علاوه بر اخبار نجومی، شما می توانید از انتشار و محتوای آخرین شماره ی ماهنامه ی نجوم آگاهی پیدا کنید. عناوین مقالات این شماره و توضیح کوتاهی درباره ی آنها را در این بخش مطالعه کنید. البته متأسفانه از زمان تغییر فرم پایگاه، هنوز این بخش شکل قبلی خود را بازنیافته است!

معرفی پایگاه نجومی: نجوم نیوز

بخش مربوط به پیوندها نیز دچار همین مشکل شده است. برای آشنایی با بهترین و معتبرترین پایگاههای نجومی، به پایگاه نجوم نیوز مراجعه می شود، ولی هنوز این بخش جز ناسا، پایگاه دیگری را معرفی ننموده است. امیدواریم در آینده شاهد فعال شدن این بخشها باشیم.

قسمت عکس روز، از دیگر قسمتهای جالب و زیبای نجوم نیوز است. هر روز یک تصویر جدید با کیفیت و محتوای عالی، در این بخش قرار می گیرد. این بخش با همکاری پایگاه اینترنتی Astronomy Picture of the Day  راه اندازی شده است. این پایگاه با پشتیبانی مرکز تحقیقات فضایی و نجومی ناسا، هر روز یک تصویر زیبا و حیرت انگیز از دنیای نجوم در دسترس عموم قرار می دهد. از مدتی پیش پایگاه نجوم نیوز با هماهنگی با این پایگاه، پایگاهی دیگر با عنوان تصویر روز نجوم ایجاد کرده است و «عکس روز» به این پایگاه متصل است. این پایگاه که به زبان فارسی است، هر روز یک تصویر نجومی با کیفیت بسیار عالی ارائه می کند.

بخش گفتگو و گزارش، مقالاتی کامل، درباره آخرین بحثها یا اخبار نجومی داخلی یا خارجی است، که معمولا توسط خبرنگاران و ژورنالیستهای مجله تهیه شده اند.

ولی این همه ی ماجرا نیست. بخش جالب دیگری نیز وجود دارد: شما می توانید دلنوشته ها (!) یا دغدغه های علمی و فکری یا بعضی توضیحاتی که منجمین دست اندر کار مجله می نویسند را در بخش وبلاگ بخوانید.

در نهایت، اگر می خواهید از آخرین اخبار نجومی بدون اینکه به این پایگاه سر بزنید، در ایمیل خودتان اطلاع پیدا کنید، در بخش خبرنامه ی نجوم نیوز عضو شوید. پس از راه اندازی این قسمت ایمیلهای خبری برایتان ارسال خواهد شد!

آخرین شماره ی مجله

مجله ی نجوم تنها ماهنامه ی نجومی به زبان فارسی است، و حتی تنها مجله ی نجومی پربار در خاور میانه! درباره ی خدماتی که این مجله به جامعه ی نجومی ایران یا حتی جهان داشته است، در فرصتی دیگر باید سخن گفت.

امیدوارم با هرچه پربارتر شدن پایگاه نجوم نیوز شاهد افزایش مراجعات و استفاده ی علاقمندان از آن باشیم.

 منبع:تبیان